وظایف و مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

 

مرجع ثبت شرکت‌ها کجاست؟

 

بر اساس ماده ۲ نظام ‌نامه راجع ‌به مواد 196 و 197 و 199 قانون تجارت، مصوب 1311 شرکت­های تجاری در تهران در دایره ثبت شرکت‌ها و در خارج تهران در اداره ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت به ثبت برسند.

 طبق تبصره ماده ۲ قانون مذکور، در نقاطی که اداره یا دایره یا شعبه ثبت اسناد نباشد، ثبت در دفتر اسناد رسمی و اگر دفتر اسناد رسمی هم نباشد ثبت در دفتر محکمه ابتدایی و یا صلحیه با رعایت ترتیب کافی خواهد بود،  لیکن شرکت باید در ظرف سه ماه از تاریخ تأسیس اداره یا دائره یا شعبه ثبت اسناد در آن محل خود را در دفتر ثبت اسناد به ثبت برساند.

 

اداره‌ کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری

 

همان گونه که گفته شد: وظایف تاسیس شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری در تهران با اداره ثبت شرکت‌ها که وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است می‌باشد. لازم به ذکر است تا سال ۱۳۸۶ نام اداره مزبور « اداره‌ کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی» بود. ولی طبق ماده ۱ اصلاحیه طرح اصلاحی آیین‌ نامه ثبت شرکت‌ها مصوب 24/12/1386 نام اداره ‌کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به دو ادارۀ «اداره‌ کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری» و «اداره‌ کل مالکیت صنعتی» تبدیل گردید.

 

وظایف اداره‌ ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری ایران

 

بر اساس ماده ۲ طرح اصلاحی آیین ‌نامه تاسیس شرکت‌ها اداره ‌کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری دارای مسئولیت ها و وظایف زیر خواهد بود:

الف) تاسیس شرکت‌های تجاری و مؤسسات غیر تجاری ایرانی حوزه استان تهران و تغییرات بعدی آن.

ب) ثبت دفاتر تجارتی و تغییرات بعدی آن.

ج) پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه استان تهران.

د) تاسیس شعبه یا نمایندگی شرکت­های خارجی در ایران و تغییرات بعدی آن.

هـ) تاسیس مؤسسات خارجی در ایران.

و) انتخاب اسم شرکت­های خارجی و مؤسسات غیر تجاری در شرف تاسیس سراسر کشور.

 

وظایف اداره‌ کل مالکیت صنعتی چیست؟

 

بر اساس ماده ۳ آیین ‌نامه فوق‌الذکر، اداره‌ کل مالیات صنعتی دارای وظایف و مسئولیت های ذیل خواهد بود:

1-  ثبت علایم تجارتی، نشانه‌های جغرافیایی، اختراعات، نام تجاری، طرح‌ها و اشکال و مدل‌های صنعتی و نمونه اشیای مصرفی و دیگر مصادیق مالکیت صنعتی که نیازمند ثبت می‌باشد. و ثبت تغییرات بعدی آنها.

2-  اجرای معاهدات و کنوانسیون‌های مرتبط با موضوعات مندرج در بند فوق که دولت جمهوری اسلامی ایران آنها را پذیرفته و به آنها ملحق شده و یا خواهد شد.

مقاله مرجع ثبت شرکت های تجاری مرتبط با این مطلب می باشد. پیشنهاد می شود آن را مطالعه کنید.